Thököly Popovics Péter portréjának a restaurálása

peter thokoly kiemelt kép peter thokoly 009[1] peter thokoly 009[1]

Thököly Popovics Péter portréjának a restaurálása.

A restaurált képek a szentendrei Szerb Egyházi Múzeumban tekinthetők meg.

Beszámolónkat együttműködő partnerünk, a budapesti Szerb Intézet honlapján tesszük közzé.

Szentendrei Szerb Egyházi Múzeum

Támogató:

NKA_logo_2012-01

RESTAURÁTORI VÉGDOKUMENTÁCIÓ

Szerző: ismeretlen

Cím: „Jovan Popovics Thököly portréja”

Készítés időpontja: 18.sz közepe

Technika: olaj,vászon

Díszkerete: aranyozott, ökörszemes fa keret

Őrzési hely: Szentendrei Szerb Egyházi Múzeum

Thököly Popovics Péter portréja

Átvételi állapotok:

Átvételi állapotok 2 Átvételi állapotok 3 Átvételi állapotok 1

   Hátoldal                                                                                       Díszkeret részlete

Átfestések részletei

Átfestések részletei 4 Átfestések részletei 1 Átfestések részletei 2 Átfestések részletei 3

Átszivárgott viasznyomok, lepergett hiányok

Átszivárgott viasznyomok, lepergett hiányok 2 Átszivárgott viasznyomok, lepergett hiányok 3 Átszivárgott viasznyomok, lepergett hiányok

Műleírás:

A vékony len vászon hordozón lévő festmény olajfestékkel készült, vakkerete ékelhető.

A vászon állapota jó, szakadás, lyuk nem látható.

A festékréteg felületén korábbi javítások nyomai láthatók. A vászon előoldalán a lepergett és pergő festékréteget viaszgyantával átkenve konzerválták, majd olajfestékkel tömítés nélkül, vastagon átfestették. A különbözőképpen beszívódott viasz következtében rögzült festékkagylók miatt a festékréteg egyenetlen.

Az alapozó és festékréteg a természetes öregedés és a környezet változása következtében kiszáradt, törékennyé vált, több helyen megéghetett, amit a festékréteg felhólyagzódása mutat. A meggyengült festékréteg az egész felületen kagylósan töredezett meg és kb. 20 %-ban lepergett a hordozóról.

Újabb pergések is láthatók, ami a legkisebb érintésre is leesik, különböző nagyságú területeken, a festmény egész felületén. A leghiányosabb állapotban szélek mentén lévő területek vannak.

A festékréteget nagyon vastag por, besötétedett, vastag lakkréteg, viaszfoltok és átfestések fedik.

A sérült széleknél a vásznat enyvvel a vakkerethez ragasztották, amely a vászon levételénél vált láthatóvá. A hátoldal teljes felületét valószínűleg szintén enyvvel kenték át, amely megkeményedett vászon felületén.

 

Díszkeret állapota:

 

Faragott, aranyozott ökörszemes díszkeret. Viszonylag jó állapotban van. A faragott díszítések néhol elváltak, mozognak. A felületet koszréteg fedi, az aranyozás és alapozás néhol lepergett, hiányos.

Restaurálás menete:

 

–          Felületi konzerválás: a felület levédése, a pergő festékréteg rögzítése a szükséges felületeken japán papiros leragasztás 8%-os zselatinnal

–          Levétel a vakkeretről: A kép alsó és jobb oldali szélén a vakkerethez ragasztott vászon szétválasztása a leragasztott képen keresztül nedvesítve, mechanikusan lett szétválasztva.

–          Hátoldal tisztítása: A vakkeretről leválasztott vászon hátoldalának tisztítása, a felületen található enyv mechanikus eltávolítása szikével

–          -Ideiglenes feszítőkeretre helyezés

–          A leragasztás levétele

–          Tisztítás: a felület portalanítása után a felületre átfolyt viaszréteg eltávolítása lakkbenzinnel, majd a lakk és átfestések levétele acetonnal történt.

–          Levétel a feszítőkeretről

–          Konzerválás: A meggyengült festékréteg rögzítése foltbenzinben oldott Beva 371 műgyanta alapú konzerváló anyag 15%-os be-ecsetélésével, majd bevasalásával történt.

–          Húzószél rögzítése: A szélekre Bevával átitatott vászoncsíkok lettek felvasalva

–          Vakkeretre helyezés

–          Tömítés: a lepergett, folytonossági hiányok pótlása hagyományos tömítő-masszával( kréta, hármas keverék, nyúlenyv)

–          Lakkozás: terpentinben oldott dammár gyantával

–          Esztétikai kiegészítés: beilleszkedő akvarell, majd olajretussal.

 

A díszkeret restaurálásának tervezett menete:

 

–          Tisztítás: szappanos vízzel, majd acetonnal történt.

–          Ragasztás: a mozgó részek, törések ragasztása poli-vinil-acetát alapú ragasztóval

–          Esztétikai kiegészítés: A sarkoknál lévő kisebb  hiányok kiegészítése hagyományos tömítő-maszával történt, majd poliment aranyozás.

Levétel a vakkeretről( látható az enyves ragasztás) 2 Levétel a vakkeretről( látható az enyves ragasztás) 3 Levétel a vakkeretről( látható az enyves ragasztás) 1

Levétel a vakkeretről( látható az enyves ragasztás)

A hátoldal mechanikus tisztítása

A hátoldal mechanikus tisztítása

Tisztító ablakok, jól látható a viaszos átkenés

Tisztító ablakok, jól látható a viaszos átkenés

U.V felvételek, jól láthatók a viasz foltok és az átfestések

U.V felvételek, jól láthatók a viasz foltok és az átfestések

Tisztítás után, tömített állapotban konzerválás, lakkozás után

Tisztítás után, tömített állapotban konzerválás, lakkozás után

Tömített, lakkozott állapotban 2

Tömített, lakkozott állapotban

Tömített, lakkozott állapotban 1

Tömített, lakkozott állapotban

Készállapot részletek

Készállapot részletek

Készállapot elő és hátoldal

Budapest. 2014. 08. 06. 30                                       Szederkényi Nikolett

Festő restaurátor művész

Névj. Szám: F1-397

peter thokoly 012[1]