Thököly Popovics Péter portréjának a restaurálása.
A restaurált képek a szentendrei Szerb Egyházi Múzeumban tekinthetők meg.
Beszámolónkat együttműködő partnerünk, a budapesti Szerb Intézet honlapján tesszük közzé.
Szentendrei Szerb Egyházi Múzeum
Támogató:
RESTAURÁTORI VÉGDOKUMENTÁCIÓ
Szerző: ismeretlen
Cím: „Jovan Popovics Thököly portréja”
Készítés időpontja: 18.sz közepe
Technika: olaj,vászon
Díszkerete: aranyozott, ökörszemes fa keret
Őrzési hely: Szentendrei Szerb Egyházi Múzeum
Átvételi állapotok:
Hátoldal Díszkeret részlete
Átfestések részletei
Átszivárgott viasznyomok, lepergett hiányok
Műleírás:
A vékony len vászon hordozón lévő festmény olajfestékkel készült, vakkerete ékelhető.
A vászon állapota jó, szakadás, lyuk nem látható.
A festékréteg felületén korábbi javítások nyomai láthatók. A vászon előoldalán a lepergett és pergő festékréteget viaszgyantával átkenve konzerválták, majd olajfestékkel tömítés nélkül, vastagon átfestették. A különbözőképpen beszívódott viasz következtében rögzült festékkagylók miatt a festékréteg egyenetlen.
Az alapozó és festékréteg a természetes öregedés és a környezet változása következtében kiszáradt, törékennyé vált, több helyen megéghetett, amit a festékréteg felhólyagzódása mutat. A meggyengült festékréteg az egész felületen kagylósan töredezett meg és kb. 20 %-ban lepergett a hordozóról.
Újabb pergések is láthatók, ami a legkisebb érintésre is leesik, különböző nagyságú területeken, a festmény egész felületén. A leghiányosabb állapotban szélek mentén lévő területek vannak.
A festékréteget nagyon vastag por, besötétedett, vastag lakkréteg, viaszfoltok és átfestések fedik.
A sérült széleknél a vásznat enyvvel a vakkerethez ragasztották, amely a vászon levételénél vált láthatóvá. A hátoldal teljes felületét valószínűleg szintén enyvvel kenték át, amely megkeményedett vászon felületén.
Díszkeret állapota:
Faragott, aranyozott ökörszemes díszkeret. Viszonylag jó állapotban van. A faragott díszítések néhol elváltak, mozognak. A felületet koszréteg fedi, az aranyozás és alapozás néhol lepergett, hiányos.
Restaurálás menete:
– Felületi konzerválás: a felület levédése, a pergő festékréteg rögzítése a szükséges felületeken japán papiros leragasztás 8%-os zselatinnal
– Levétel a vakkeretről: A kép alsó és jobb oldali szélén a vakkerethez ragasztott vászon szétválasztása a leragasztott képen keresztül nedvesítve, mechanikusan lett szétválasztva.
– Hátoldal tisztítása: A vakkeretről leválasztott vászon hátoldalának tisztítása, a felületen található enyv mechanikus eltávolítása szikével
– -Ideiglenes feszítőkeretre helyezés
– A leragasztás levétele
– Tisztítás: a felület portalanítása után a felületre átfolyt viaszréteg eltávolítása lakkbenzinnel, majd a lakk és átfestések levétele acetonnal történt.
– Levétel a feszítőkeretről
– Konzerválás: A meggyengült festékréteg rögzítése foltbenzinben oldott Beva 371 műgyanta alapú konzerváló anyag 15%-os be-ecsetélésével, majd bevasalásával történt.
– Húzószél rögzítése: A szélekre Bevával átitatott vászoncsíkok lettek felvasalva
– Vakkeretre helyezés
– Tömítés: a lepergett, folytonossági hiányok pótlása hagyományos tömítő-masszával( kréta, hármas keverék, nyúlenyv)
– Lakkozás: terpentinben oldott dammár gyantával
– Esztétikai kiegészítés: beilleszkedő akvarell, majd olajretussal.
A díszkeret restaurálásának tervezett menete:
– Tisztítás: szappanos vízzel, majd acetonnal történt.
– Ragasztás: a mozgó részek, törések ragasztása poli-vinil-acetát alapú ragasztóval
– Esztétikai kiegészítés: A sarkoknál lévő kisebb hiányok kiegészítése hagyományos tömítő-maszával történt, majd poliment aranyozás.
Levétel a vakkeretről( látható az enyves ragasztás)
A hátoldal mechanikus tisztítása
Tisztító ablakok, jól látható a viaszos átkenés
U.V felvételek, jól láthatók a viasz foltok és az átfestések
Tisztítás után, tömített állapotban konzerválás, lakkozás után
Tömített, lakkozott állapotban
Készállapot részletek
Budapest. 2014. 08. 06. 30 Szederkényi Nikolett
Festő restaurátor művész
Névj. Szám: F1-397